אין לפרש דווקא כפירה ב: "אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם", הכלי המילולי המהלל את "מֶלֶךְ הָעוֹלָם" הוסב להלל את האלוהי שבאדם, להעמיק את תיאור החוויה האנושית. האמונה או חוסר האמונה באלוהים, אינה העניין כאן.
הבאתי כאן את הברכות המסורתיות בזה אחר זה, ותחתיהם את הנוסח המתחדש המוצע.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
בָּרוּךְ פְּרִי הַגָּפֶן החושף סוד ובּוֹרֵא וממליך אהבה.
"נכנס יין יצא סוד", כנות, וחוסר סודות יוצרים אקלים לאהבה פתוחה. ערפול ההכרה, הוא אנרגיה של אהבה. שתית "יין" בוראת אהבה. בפתח הברכות ניצור אקלים לאהבה.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.
ברוכה ההוויה האהובה המכבדת ומכילה את כל שנברא באהבה.
הברכה השנייה תעיד על המוטיב הנשי שבאלוהי שבאדם,. לפיכך, במקום "מֶלֶךְ הָעוֹלָם" הזכר השולט, נזכיר את "ההוויה האהובה" ה being של הקיום שהיא נשית מכילה ורכה.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.
בָּרוּךְ הָאָדָם הַיוֹצֵר עוֹלָם, בו כל אשר יצר, ראוי לאהבה.
הברכה השלישית תעיד על המוטיב הזכרי שבאלוהי שבאדם. ודרכו נדגיש שהזכרי מפלס דרך ויוצר ובורא עולמות, ואם יצור באהבה, ראוי שתבוא אהבה.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמו, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד,
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי יוֹצֵר הָאָדָם. בָּרוּךְ אֲשֶׁר יוצר הָאָדָם בְּצַלְמו, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ בָּרוּךְ אשר יוצרת חוה ברחמה ברחמים בבִּנְיַן עֲדֵי עַד ברוכים חוה ואָדָם המתקנים לב ועולם, באַהֲבָה וְאַחֲוָה.
הברכה הרביעית שהיא האמצעית ולב הברכות, תעיד על הזיווג בין זכר לנקבה שהאיזון בין שניהם יביא להרמוניה ראויה.
שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל הָעֲקָרָה, בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ
שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ הנשמה, בגאולתה מעקרותה, בְּקִבּוּץ כל אושרה לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה, בָּרוּךְ מְּשַׂמֵּחַ נפשו ביום ציוּן זיווגה בְּבְּנִיָה והבנה של חיי אהבה.
הברכה החמישית תעיד על הגאולה הפנימית כשמתרחשת ישנו זיווג נכון.
שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן וְכַלָּה
שַׂמֵּחַ נשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים כְּשמחת היצירה בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. ברוכה הקהילה שנאספה כאן לשַׂמֵּחַ הֶחָתָן וְכַלָּה.
הברכה השישית תעיד על העדות של הקהילה שבאה לשמח ולברך את הזיווג המוצלח.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה, רִנָּה, דִּיצָה, וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחֲוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם,
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה. בָּרוּךְ הזוג אֲשֶׁר בָּרָא היום שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, גִּילָה, רִנָּה, דִּיצָה, וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחֲוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה יִשָּׁמַע קולו בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם בקוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים וכלות מֵחֻפָּתָם ונערות וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם, ברוך הזוג הנישא בשמחה, הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה.
הברכה השביעית תעיד ותחגוג הכול יחד. נדאג לזיווג הרמוני בן הזכרי לנקבי, "קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים וכלות מֵחֻפָּתָם ונערות וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם". והכול מתוך שמחה של הזוג האוהב.
מאת יאיר רוטקוביץ'. © כל הזכויות שמורות.