דרשה בר מצווה טקס חילוני טקסים
דף הבית >> בר/בת מצווה >> מאמרים >> דרשה לבר מצווה לדוגמא

הדרשה של דן 

שלום לכולם. תודה שבאתם לכאן לחגוג איתי את בר המצווה שלי, תודה לאבא ואמא שעזרו לי להגיע לכאן ובכלל ב-13 השנים האחרונות, תודה לסבים ולסבתות ולאחיי אמרי, נתאי ועדיה ובכלל תודה לכל המשפחה והחברים ואני מקווה שתהנו.
עכשיו אנו באמצע הקיץ, חם.
אומרים שבלילות הקיץ החמים שום דבר אינו קורה, אבל בפרשת השבוע ואתחנן, אשר קוראים אותה מדי שנה בקיץ, בשבוע בו נולדתי, התרחשו אירועים דרמטיים וטרגיים שאפילו בטלנובלות לא ניתן לראות כאלו. זה מתחיל עם משה המתחנן לאלוהיו שיכניס אותו לארץ, אך הוא נאלץ לצפות בה רק מראש הר נבו וממשיך עם שידור חוזר של מעמד מתן תורה לכל אלו שפספסו ומשה מספר את תקציר הפרקים הקודמים והמסעירים. בין היתר, משה מזכיר את הברית שה' כרת עם בני ישראל בימים ההם. ברית היא הסכם או קשר בין שני צדדים שבו הם מתחייבים צד כלפי רעותו לעזרה, לידידות, אחווה ועוד. משמעות המילה ברית בפרשת ואתחנן היא הקשר בין ה' לבין בני ישראל למשך הדורות. היא באה לידי ביטוי בכך שעם ישראל בכל הדורות ישמרו את מצוות ה' וצידו של ה' בברית היא לשמור על בני ישראל ודורותיהם. לאורך שנות חיי הרבות למדתי שכריתות ברית הם עסק רציני וכואב. כבר בגיל שמונה, והכוונה היא לשמונה ימים, זכיתי להשתתף בברית שעזרה לי להבין שכריתת ברית הוא לא רק מושג אלא מתכוונים ברצינות שאומרים כריתת ברית. אחר כך למדתי להבין מהי אחריות וכמה זה כואב לקחת אחריות ולהתחייב. והנה אני עומד היום בצומת מסכם. אם ברית מילה מסמלת כניסה שבגוף לתוך קהילת עם ישראל, בר המצווה מסמלת כריתת ברית של אמונות והתחיבות להיות חלק פעיל של החברה הבוגרת, על כל המשמעויות. בפרשה מצוין במפורש שלמרות שה' מעביר את דברי הברית דרך משה כוונתו היא לברית בינו ובין כל בני ישראל היום ובעתיד איש איש בינו ובין אלוהיו. 
לי כאדם חילוני המילה ברית משמעות הסכם או הבנה בין איש לחברו, מדינה למדינה או ילד להוריו, הסכמה בה כל צד לוקח על עצמו התחייבות אותה הוא מתחייב למלא. מבחינתי ברית אינה חייבת להיות בכתובים וגם התחייבות בעל פה מספיקה לי וזאת על אף שאני יודע שרצוי לגבות ברית בכתב. לצערי בהתבוננותי בסביבה ובעולם לפעמים בריתות הסכמים וחוזים שנחתמו בין גורמים שונים מופרים על ידי אחד הצדדים בצורה כזאת שהברית או שההסכם שהוסכם מרוקנים מתוכנם.
בעיני ברית היא לקיחת אחריות לכל התחייבותי בין אם זה עם חבריי או עם הוריי, מוריי וכל שיקראו בדרכי בהמשך הדרך. לקיחת אחריות היא היכולת לקיים את הברית שניתנה לפני אלפי שנים לפי מערכת האמונות שלי כיהודי חילוני ולכן המסר החשוב שעולה ממעמד הר סיני הוא לא מתן תורה אלא דווקא קבלת תורה אשר מחייבת אותי למצוא את הדרך שלי , על פי האמונות שלי, בתוך הברית הזו שניתנה בהר סיני.
אז לסיום רק רציתי להגיד תודה לכולכם. 
תודה לכל אלה שעזרו בהכנות לטקס. תודה לכל מי שהכין וכתב ובמיוחד תודה לאבא, לאמא ולכלם, 
תודה רבה!