שתפו חברים
השארו מעודכנים
     אנא הקלד/י את כתובת הדואר
     האלקטרוני שברשותך:

 שלח
מהו חדר יחוד בחתונה?
[תוצאות]

מזל טוב
מזל טוב ! - לסינטיה ואריה שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(24/09/2017)

מזל טוב ! - למרינה ויאן שנישאים בטקס יהודי חילוני בחדרה
עורך הטקס: יוסי שלס
(25/08/2017)

מזל טוב ! - ליניפר ונועם שנישאים בטקס יהודי חילוני בכפר ויתקין
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(09/08/2017)

מזל טוב ! - לחתן בר המצווה פרנקו שעורך טקס יהודי חילוני בירושלים.
עורך הטקס: הרב אפרים זדוף
(15/07/2017)

מזל טוב ! - לאמל ומידן שנישאים בטקס יהודי חילוני בגליל העליון
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(05/07/2017)

מזל טוב ! - לג'ואנה ודניאל שנישאים בטקס יהודי חילוני בליסבון, פורטוגל
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(17/06/2017)

מזל טוב ! - לדנה וגארי שנישאים בטקס יהודי חילוני ברמת הכובש
עורך הטקס: יוסי שלס
(14/06/2017)

מזל טוב ! - לאלינה וכריס שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(22/06/2017)

מזל טוב ! - לדנה וגארי שנישאים בטקס יהודי חילוני ברמת הכובש
עורך הטקס: יוסי שלס
(14/06/2017)

מזל טוב ! - לענת וגל שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורכת הטקס: אילה שני
(08/06/2017)

מזל טוב ! - ללי ודוד שנישאים בטקס יהודי חילוני בכרכור
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(03/06/2017)

מזל טוב ! - ללילך ורמקו שנישאים בטקס יהודי חילוני בשדות ים
עורכת הטקס: אילה שני
(02/06/2017)

מזל טוב ! - לאופיר ועמית שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב אבי פסקל
(02/06/2017)

מזל טוב ! - למיכל ודני שנישאים בטקס יהודי חילוני בעין החורש
עורך הטקס: הרב אפרים זדוף
(26/05/2017)

מזל טוב ! - למרינה ואלכסיי שנישאים בטקס יהודי חילוני באשדוד
עורך הטקס: יוסי שלס
(24/05/2017)

מזל טוב ! - לטל ומיכאל שנישאים בטקס יהודי חילוני בעינת
עורך הטקס: יוסי שלס
(21/05/2017)

מזל טוב ! - לסלין ואוליבר שנישאים בטקס יהודי חילוני ביפו
עורך הטקס: הרב אורן יהי-שלום
(21/05/2017)

מזל טוב ! - לעדי ומאקס שנישאים בטקס יהודי חילוני בעמק האלה
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(12/05/2017)

מזל טוב ! - לסינדי ורז שנישאים בטקס יהודי חילוני בנס ציונה
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(09/05/2017)

מזל טוב ! - לזוהר ואורי שנישאים בטקס יהודי חילוני בחיפה
עורך הטקס: הרב אבי פסקל
(05/05/2017)

מזל טוב ! - לרינת ועמית שנישאים בטקס יהודי חילוני בהרצליה
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(05/05/2017)

מזל טוב ! - לאמבר וגיל שנישאים בטקס יהודי חילוני בעמק חפר
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(04/05/2017)

מזל טוב ! - לקריסטינה וסלבה שנישאים בטקס יהודי חילוני בעין חמד
עורך הטקס: יוסי שלס
(04/05/2017)

מזל טוב ! - ליאנה ונתנאל שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(03/05/2017)

מזל טוב ! - ליוני ויגאל שנישאים בטקס יהודי חילוני בניר אליהו
עורכת הטקס: אילה שני
(03/05/2017)

מזל טוב ! - לסופיה ואולג שנישאים בטקס יהודי חילוני ברחובות
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(28/04/2017)

מזל טוב ! - לחתן בר מצווה אמיר שעורך טקס יהודי חילוני בעין החורש
עורך הטקס: הרב אורן יהי-שלום
(28/04/2017)

מזל טוב ! - לטל ואדם שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(27/04/2017)

מזל טוב ! - לאמיר וצ'רלי שנישאים בטקס יהודי חילוני באבטליון
עורך הטקס: יוסי שלס
(09/04/2017)

מזל טוב ! - ליעל ושהם שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(09/04/2017)

מזל טוב ! - לדנה וניר שנישאים בטקס יהודי חילוני בקרית אתא
עורך הטקס: יוסי שלס
(06/04/2017)

מזל טוב ! - ללנה ויעקב שנישאים בטקס יהודי חילוני באשדוד
עורך הטקס: יוסי שלס
(05/04/2017)

מזל טוב ! - לאינת וישנאו שנישאים בטקס יהודי חילוני ברמלה
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(04/04/2017)

מזל טוב ! - לג'ן ודורון שנישאים בטקס יהודי חילוני בבאר שבע
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(29/03/2017)

מזל טוב ! - לטניה ומיכאל שנישאים בטקס יהודי חילוני באשדוד
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(30/03/2017)
 

חדש באתר  
מאמר חדש באתר חתונה שווה גיא אורן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר חתונה שווה גיא אורן
חתונה שווה מאמר חדש באתר
  קראו עוד
  חתונה שווה מאמר חדש באתר
מאמר חדש - קדיש חילוני חדש מרץ 2016
  קראו עוד
  מאמר חדש - קדיש חילוני חדש מרץ 2016
עורך טקסים חדש באתר יורי גולדן
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר יורי גולדן
עורך טקסים חדש באתר אנדי פאור
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר אנדי פאור
חדש - אפליקציית הרשת שלנו עלתה
  קראו עוד
  חדש - אפליקציית הרשת שלנו עלתה
עורך טקסים חדש באתר צחי בן ציון
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר צחי בן ציון
מאמר חדש באתר - על הכיפה
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר - על הכיפה
New Tkasim SmartGenie
  קראו עוד
  New Tkasim SmartGenie
עורך טקסים חדש באתר טקסים - יאיר ניצני (28.5.2013)
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר טקסים - יאיר ניצני (28.5.2013)
מאמר חדש באתר: נרותי הזעירים, מאת נעמי מעודד לחנוכה תשעג לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: נרותי הזעירים, מאת נעמי מעודד לחנוכה תשעג לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר השראה לחגי תשרי ברוח הומניסטית קובי וינר ראהש תשעג לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר השראה לחגי תשרי ברוח הומניסטית קובי וינר ראהש תשעג לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר פרשנות לברכה הרביעית משבע ברכות מאת קובי וינר 2012 לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר פרשנות לברכה הרביעית משבע ברכות מאת קובי וינר 2012 לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר מדינת ישראל עושקת את צעיריה מאת דובי אביגור יולי 2012 לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר מדינת ישראל עושקת את צעיריה מאת דובי אביגור יולי 2012 לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר טקס חתונה אישי מאת אילה שני
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר טקס חתונה אישי מאת אילה שני
מאמר חדש באתר חוויות מטקסי נישואין מאת אילה שני
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר חוויות מטקסי נישואין מאת אילה שני
מאמר חדש באתר אני ונשות המגילה מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר אני ונשות המגילה מאת הרב נעמי מעודד
מאמר חדש באתר גבורת נשים וחנוכה מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר גבורת נשים וחנוכה מאת הרב נעמי מעודד
תמונות מפאנל רבנים שנערך בהקהל
  קראו עוד
  תמונות מפאנל רבנים שנערך בהקהל
מאמר חדש באתר ! יום הכיפורים בשבילי הרב נעמי מעודד ספטמבר 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר ! יום הכיפורים בשבילי הרב נעמי מעודד ספטמבר 2011
מאמר חדש באתר לכבוד ט"ו באב מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר לכבוד ט"ו באב מאת הרב נעמי מעודד
מאמר חדש באתר: "חופה חילונית" מאת דובי אביגור מאי 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: "חופה חילונית" מאת דובי אביגור מאי 2011
מאמר חדש באתר: "חלופות עליה לבר-מצווה אנושית" מאת קובי וינר פברואר 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: "חלופות עליה לבר-מצווה אנושית" מאת קובי וינר פברואר 2011
כתובה אנושית מאמר חדש מאת קובי וינר
  קראו עוד
  כתובה אנושית מאמר חדש מאת קובי וינר
כיצד בוחרים עורך/ת טקס - מורה נבוכים
  קראו עוד
  כיצד בוחרים עורך/ת טקס - מורה נבוכים

Tkasim App
חדשות מהעיתונות  
בית הדין הרבני ננזף 29.6.2014 Ynet
  קראו עוד
  בית הדין הרבני ננזף 29.6.2014 Ynet
כתבו עלינו במוסף של בית אביחי
  קראו עוד
  כתבו עלינו במוסף של בית אביחי
ויינשטיין נגד הרבנות בכפית מלה Ynet, 11/2/2014
  קראו עוד
  ויינשטיין נגד הרבנות בכפית מלה Ynet, 11/2/2014
גם גיור לא מספיק לחתונה nrg מאת ארי גילהר 16.6.2013
  קראו עוד
  גם גיור לא מספיק לחתונה nrg מאת ארי גילהר 16.6.2013
גירושים חד מיניים תקווה לכולם מאת צבי טריגר Ynet 4.12.2012
  קראו עוד
  גירושים חד מיניים תקווה לכולם מאת צבי טריגר Ynet 4.12.2012
פסיקה תקדימית - גירושין של הומואים "הארץ" 2.12.2012
  קראו עוד
  פסיקה תקדימית - גירושין של הומואים "הארץ" 2.12.2012
כתבו עלינו - קול אהוב וקול אהובו הארץ 19.10.2012, מאת אילן ליאור
  קראו עוד
  כתבו עלינו - קול אהוב וקול אהובו הארץ 19.10.2012, מאת אילן ליאור
כתבו עלינו - עם חופשי: 5 אלטרנטיבות לחתונה אורתודוכסית Ynet 10.7.2012
  קראו עוד
  כתבו עלינו - עם חופשי: 5 אלטרנטיבות לחתונה אורתודוכסית Ynet 10.7.2012
ברית מילה של רבני צהר Ynet 10.7.12 מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  ברית מילה של רבני צהר Ynet 10.7.12 מאת קובי נחשוני
לא יאומן כי יסופר מניעת ממזרות על ידי עדים פסולים Ynet 25/6/12
  קראו עוד
  לא יאומן כי יסופר מניעת ממזרות על ידי עדים פסולים Ynet 25/6/12
ברית דמים הארץ 14.6.12 מאת נטע אחיטוב על הטרנד החדש להימנע מעריכת ברית המילה
  קראו עוד
  ברית דמים הארץ 14.6.12 מאת נטע אחיטוב על הטרנד החדש להימנע מעריכת ברית המילה
שאתחתן בטקס אלטרנטיבי? כן, והנה 5 סיבות, Ynet 12.6.12 מאת אילה שני
  קראו עוד
  שאתחתן בטקס אלטרנטיבי? כן, והנה 5 סיבות, Ynet 12.6.12 מאת אילה שני
רבני צהר יוכלו לערוך חתונות בכל הארץ. מאת יאיר אטינגר "הארץ" 7.6.12
  קראו עוד
  רבני צהר יוכלו לערוך חתונות בכל הארץ. מאת יאיר אטינגר "הארץ"  7.6.12
השרים אישרו חתונה מגיל 18, 4.3.12 Ynet מאת אביעד גליקמן
  קראו עוד
  השרים אישרו חתונה מגיל 18,  4.3.12 Ynet מאת אביעד גליקמן
ועדה של הרבנות תבחן את ההסכם עם צהר, הארץ 16.11.2011 מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  ועדה של הרבנות תבחן את ההסכם עם צהר, הארץ 16.11.2011 מאת יאיר אטינגר
סיבוב נוסף במאבק בין הרבנות לצהר nrg 16.11.2011, מאת חיים גריידינגר
  קראו עוד
  סיבוב נוסף במאבק בין הרבנות לצהר nrg 16.11.2011, מאת חיים גריידינגר
יש הסכם הרבנות מונעת מצהר לחתן ynet 15.11.2011 מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  יש הסכם הרבנות מונעת מצהר לחתן ynet 15.11.2011 מאת קובי נחשוני
הרבנות הראשית תנסה לטרפד ההסכם עם צהר nrg 15.11.2011 מאת חיים גריידינגר
  קראו עוד
  הרבנות הראשית תנסה לטרפד ההסכם עם צהר nrg 15.11.2011 מאת חיים גריידינגר
הרבנים הראשיים עמאר ומצגר מטרפדים את ההסדר עם רבני צהר, הארץ 15.11.2011, מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  הרבנים הראשיים עמאר ומצגר מטרפדים את ההסדר עם רבני צהר, הארץ 15.11.2011, מאת יאיר אטינגר
האגדה על צהר מאת מרב מיכאלי 14.11.2011 הארץ
  קראו עוד
  האגדה על צהר מאת מרב מיכאלי 14.11.2011 הארץ
הקבוץ חילוני ההלויה דתית הארץ 11.11.2011
  קראו עוד
  הקבוץ חילוני ההלויה דתית הארץ 11.11.2011
רבני צהר הסכימו לתנאי השר המשבר בדרך לפתרון, "הארץ" 09.11.2011 מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  רבני צהר הסכימו לתנאי השר המשבר בדרך לפתרון, "הארץ" 09.11.2011 מאת יאיר אטינגר
אכלו לי שתו לי רבני צהר יוצאים לעולם מאת מיכל ברגמן בלוג יהודי כשר 8.11.2011
  קראו עוד
  אכלו לי שתו לי רבני צהר יוצאים לעולם מאת מיכל ברגמן בלוג יהודי כשר 8.11.2011
ניצחון לרבנות הראשית: מיזם החתונות של "צהר" ייסגר, הארץ 8.11.2011
  קראו עוד
  ניצחון לרבנות הראשית: מיזם החתונות של "צהר" ייסגר, הארץ 8.11.2011
חופה עוקפת רבנות הארץ 21.10.2011
  קראו עוד
  חופה עוקפת רבנות הארץ 21.10.2011
יוגדל משמעותית התקציב לקבורה חילונית, 30.8.2011, הארץ
  קראו עוד
  יוגדל משמעותית התקציב לקבורה חילונית, 30.8.2011, הארץ
ירידה במספר הנישואין האזרחיים על פי הלמ"ס, יאיר אטינגר "הארץ" 30.8.2011
  קראו עוד
  ירידה במספר הנישואין האזרחיים על פי הלמ"ס, יאיר אטינגר "הארץ" 30.8.2011
יעקב נאמן: הרבנות אשמה במשבר הגיור, Yney 30.6.2011, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  יעקב נאמן: הרבנות אשמה במשבר הגיור, Yney 30.6.2011, מאת קובי נחשוני
ארה"ב: מדינת ניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים Ynet 25.06.2011
  קראו עוד
  ארה"ב: מדינת ניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים Ynet 25.06.2011
בג"ץ קבע: נישואי אל סלבדור תקפים nrg שמואל מיטלמן
  קראו עוד
  בג"ץ קבע: נישואי אל סלבדור תקפים nrg שמואל מיטלמן
קמפיין: רוצים חופש בחירה בנישואים, Ynet 2.5.2011
  קראו עוד
  קמפיין: רוצים חופש בחירה בנישואים, Ynet 2.5.2011
בשל הכשרות בעלי אולמות מסרבים לחתן זוגות חד מיניים, "הארץ" 13.4.2011
  קראו עוד
  בשל הכשרות בעלי אולמות מסרבים לחתן זוגות חד מיניים, "הארץ" 13.4.2011
לגזור ולשמור לל"ג בעומר - על החתונה מאת עמליה רוזנבלום, הארץ 20.3.2011
  קראו עוד
  לגזור ולשמור לל"ג בעומר - על החתונה מאת עמליה רוזנבלום, הארץ 20.3.2011
הרבנות מנחה את משרד הפנים לא להכיר בגיורים מחו"ל, "הארץ" 11.2.2011, מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  הרבנות מנחה את משרד הפנים לא להכיר בגיורים מחו"ל, "הארץ" 11.2.2011, מאת יאיר אטינגר
כתבה בג'רוסלם פוסט 4.2.2011 על הזרם היהודי חילוני בישראל
  קראו עוד
  כתבה בג'רוסלם פוסט 4.2.2011 על הזרם היהודי חילוני בישראל
המחוזי קבע: סרבן גט ישלם 700 אלף ש"ח כפיצוי Ynet 31.1.2011
  קראו עוד
  המחוזי קבע: סרבן גט ישלם 700 אלף ש"ח כפיצוי Ynet 31.1.2011
שוברים את הכוס: חתונה וצרות אחרות, תומר פרסיקו nrg, 17.1.2011
  קראו עוד
  שוברים את הכוס: חתונה וצרות אחרות, תומר פרסיקו nrg, 17.1.2011
בניגוד לעמדת בג"ץ, הרבנות מרחיבה סמכויות בתיקי נישואים אזרחיים, יאיר אטינגר "הארץ", 14.1.2011
  קראו עוד
  בניגוד לעמדת בג"ץ, הרבנות מרחיבה סמכויות בתיקי נישואים אזרחיים, יאיר אטינגר "הארץ", 14.1.2011
חתונה שוויונית הלכה למעשה Ynet מאת גיא אורן
  קראו עוד
  חתונה שוויונית הלכה למעשה Ynet מאת גיא אורן
אין מדינה לאהבה, דליה נוימן יוצאת נגד תרמית ברית הזוגיות Ynet 3.11.2010
  קראו עוד
  אין מדינה לאהבה, דליה נוימן יוצאת נגד תרמית ברית הזוגיות Ynet 3.11.2010
נישאתם בקפריסין? תיפגשו ברבנות Ynet 25.10.2010
  קראו עוד
  נישאתם בקפריסין? תיפגשו ברבנות Ynet 25.10.2010
הרבנות לארוּס: תוכיח שהסבתא ניצלה בשואה Ynet 17.10.2010
  קראו עוד
  הרבנות לארוּס: תוכיח שהסבתא ניצלה בשואה Ynet 17.10.2010
יהודי עם תעודות? בראשון לציון לא מאמינים, Ynet, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 
נישואים חד-מיניים באיסלנד: גם רה"מ התחתנה, Ynet
  קראו עוד
 
הרבנות: נשלול סמכות לחופות מ"רבנים מזמרים", Ynet , מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 
דיין חיטט בסלולרי וקבע: הגיור ל ... net, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 

 


 

 
 




הבית היהודי בטקס הנישואין מאת גיא אורן אפריל 2006
דף הבית >> נישואין >> מאמרים בנושא נישואין >> הבית היהודי בטקס הנישואין מאת גיא אורן אפריל 2006

חלק א': מהי מטרת טקס הנישואין בתרבות היהודית?

המטרה היא לקבוע ולהצהיר על התנאים בין בני זוג כדי שיאפשרו להביא ילדים לעולם ולקיים את מצוות פרו ורבו, המצווה הראשונה שניתנה בתורה מתוך תרי"ג מצוות. כלומר, טקס הנישואין כשלעצמו הוא אינו מטרה, הוא רק מסדיר את המסגרת שבה בני זוג יוכלו להביא צאצאים. החכמים קבעו מסגרת מאוד פשוטה וברורה, וניתן ללמוד עליה עוד בזמן טקס האירוסין, אשר נערך בעבר בנפרד מטקס הנישואין. בטקס האירוסין אומרים: "התיר לנו את הנשואות לנו על ידי חופה וקידושין". מדוע נבחרו שני מוטיבים אלו, חופה וקידושין, להסביר את התנאים המספיקים לקשר נישואין בין בני זוג? כדי שיהיה ניתן לקיים זוגיות יש צורך בבית, מקום מקודש במובן שמובדל ומזוהה עם משפחה מסוימת שיאפשר מסגרת של ניהול חיי זוגיות ופרטיות להבאת ילדים לעולם.

טקס החתונה היהודי אינו מתרכז רק בבית אחד אלא בארבעה בתים: בית אלוהים, בית האומה- ירושלים, בית ההורים- הבית שעוזבים החתן והכלה, ובית הזוג- הבית שעוברים אליו ושם יבנו את זוגיותם.
כל אדם חי בסביבה תרבותית מסוימת ובהקשרים שונים. הבית הוא המקום המקודש של האדם. הרעיון במקום מקודש הוא להבדיל את המקום הפרטי ממקומות ציבוריים ולכן הבית מבדיל בין חוץ ופנים. מקום קדוש הוא מקום אינטימי, אישי, פרטי, מוגן, מקום עם טעמים וריחות אהובים, ניתן לנוח בו, יש בו אור, סדר, שקט, נקיון, חום וזכרונות. המקום הקדוש הוא המקום החשוב לאדם, והוא מרכז הפעילות שלו ומתוך כך- תורם לעיצוב הזהות.אך לאדם יש מספר בתים המאפשרים לו להיות ריבון לעצמו, הבית הפרטי אינו מספיק, לאדם יש את בית הוריו, אשר שם יוכל תמיד לחזור ולהרגיש מוגן. תחושת הריבונות מהותית גם כאשר יש בית לאומי- מדינה, שבה אתה ריבון ויכול להרגיש חופשי לבצע את רצונותיך, וישנו בית נוסף- אפשר לקרוא לו בית אלוהים, או העולם, אשר מאפשר את הקיום הבסיסי של האדם, היכולת לשרוד. לאדם חסר בית הגר ברחוב, יש למעשה רק את בית האלוהים המאפשר לו הישרדות מינמלית, היכולת לנשום ולאכול (תלוי בטוב ליבם של אנשים אחרים) ולחיות, אולם בלי בית הוא אינו יכול לבטא את הפוטנציאל שיש בו, מעבר לצרכים הישרדותים בלבד.
כדי להקים משפחה, בני זוג צריכים גם את התמיכה של בית ההורים, גם את היכולת להיות ריבוניים במדינה שבה בחרו להתגורר וגם לגור בבית משלהם, כדי שיוכלו לבנות את הזוגיות שלהם. אלו הם תנאים מינמיליים, ועריכת טקס נישואין נובע מתוך הצורך החברתי לאפשר לזוגות להקים את משפחתם בתנאי פתיחה טובים. החופה מסמלת את ארבעת הבתים החשובים לאדם ולכן הטקס נערך במסגרת סמלית זו.

אך מה יהיו ערכי הבית הזה? התשובה במילת קוד יהודית אחת- קידושין. כתבתי מילת קוד משום שמאחורי מילה זו עומד סט שלם של ערכי הבית היהודי.
ומהם הקידושין? בטקס הנישואין ניתנת התשובה: "הרי את מקודשת לי בטבעת זו, כדת משה וישראל". כלומר, הקידושין יוצרים ברית נצחית בין בני הזוג, אשר מייחדים אותם משאר הקהילה ונוצרת בין בני הזוג מערכת יחסים אינטימית שבה תהיה בהירות כי טוהר המשפחה הוא ערך עליון ולכן גם ברור יהיה למי שייכים הילדים. אך הגבר אינו אומר רק "הרי את מקודשת לי", אלא יש תוספת משמעותית "כדת משה וישראל", כלומר, הבית ייבנה על פי ערכי התרבות היהודית. כשעוצבו תכנים אלו לפני אלפיים שנים לערך, הכוונה הייתה כי ערכי הבית יהיו בכפוף לקיום המצוות המכיל את כל תחומי החיים וקובע לבני הזוג את הערכים שיש לטפח ולהפוך לאידיאל עבור עצמם ועבור ילדיהם.
מדובר בבית יהודי אשר נפשותיו מקפידים לקיים את המצוות. לאחר שנתקיימו התנאים האלו- בית וערכיו, נוסדה התשתית הנכונה להבאת ילדים- שהיא מטרת הנישואין. לכן טקס הנישואין מתמקד בשני נושאים אלו כמוטיב מרכזי וחוזר- הבית והערכים שיאומצו בו על ידי אנשיו, או במילים אחרות- חופה וקידושין, ואינו מתייחס כלל להצהרות אהבה או ברכות לפריון, משום שאלו שלבים מאוחרים יותר שיבואו רק לאחר היכולת לקיים את התנאים הבסיסיים. כעת אסביר כיצד מוטיבים אלו באים לידי ביטוי בטקס בצורות שונות.

חלק ב': מוטיב הבית בטקס
:

בית ההורים:
טקס הנישואין נפרש על פני תקופה של כשנה, כאשר החלק הראשון הוא טקס האירוסין, אשר בו נבנים היסודות הראשוניים של הבית. טקס האירוסין נערך בעבר כשנה לפני טקס הנישואין כדי לאפשר לזוג ולהורי הזוג להתכונן לקראת המעבר לבית החדש בפרט ולהכנת התנאים הדרושים לזוג בכלל. לכן אחד מהמנהגים המרכזיים בטקס זה הוא הבאת הנדוניה של בת הזוג. הנדוניה היא סמל לכך שבניית היסודות של הבית החדש נשענים על יסודות בית ההורים.
כמו בריצת שליחים המעבירים את המקל מרץ אחד לבא אחריו, כך גם הבית היהודי החדש נבנה על יסודות הבית הקודם- בית ההורים אשר מעבירים את המקל לזוג הצעיר. המקל יכול להיות חומר- רכוש התחלתי כדי לאפשר לזוג בסיס איתן לניהול בית עצמאי ויכול להיות גם מסר רוחני- תפילות הדרך וברכות להצלחת בניית הבית החדש. לאחר שנה הזוג עומד מתחת לחופה, אשר בנויה ממוטות וגג בלבד, סמל לבית שרק עתה בונים את יסודותיו וההורים והקהילה יכולים עדיין להיכנס לתוך הבית הפרטי של הזוג ולעודד אותם לקראת יצירת קשר חדש ואינטימי. החופה מסמלת ברגע ייחודי זה את המעבר מבית ההורים לבית הזוג.

הבית הלאומי:
בני הזוג צריכים לקבוע את ביתם במדינה מסוימת, במסכת כתובות ישנו פרק שלם שעוסק במיקום הבית, כאשר העדיפות היא להקים את הבית בירושלים, במידה והדבר מתאפשר. החשיבות של הבית הלאומי חוזרת מספר פעמים בטקס הנישואין, כאשר ציון מסמלת את קדושת ארץ ישראל והמקום שבו צריך להיבנות בית יהודי. על כך מברכים למשל בשבע ברכות: "מהרה ה' אלוהינו ישמע בהרי יהודה ובחוצות ירושלים, קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה". הטקס מדגיש את החשיבות כי זוג יהודי יבנה את ביתו בירושלים, ומתבל זאת בתפילה הנאמרת בשפה ספרותית ומעודנת: "שוש תשיש ותגל העקרה, בקבוץ בניה לתוכה בשמחה. ברוך אתה ה' משמח ציון בבניה". העקרה היא ציון, היא תשוב ותשמח ותהיה אם לבניה כאשר אלו יעלו מכל ארצות הגולה וימלאו את ארץ ישראל. זו התפילה , אלו התקוות של היהודים בזמן עריכת הטקס לפני אלפיים שנה. זוג יהודי צריך להתגורר במקום שבו יוכל להיות ריבון לעצמו , להתפלל ולקיים את הפולחן ללא הגבלות או איסורים משלטון זר. השיא לאזכור הבית הלאומי הוא בסיום הטקס, עת החתן שובר את הכוס, אשר שבריה מסמלים את חוסר השלמות בחיים כאשר נמצאים בגולה הרחוקה מירושלים ולכך מוסיף החתן ואומר במלותיו האחרונות בטקס שיר אהבה לאהובתו, לא הכלה, אלא ירושלים: "אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי". החופה מסמלת את הזיכרון הלאומי, בזמן יציאת מצרים והליכת עם ישראל במדבר, אשר חנה בסוכות, בית ארעי, בדרך לישוב הקבע בארץ ישראל. החופה היא תזכורת לסיפור היווסדות העם היהודי באמצעות הקבלה לסוכה ובאמירה על חשיבות בית לאומי ריבוני לעם היהודי.

בית האלוהים:
בטקס יש אזכור נרחב לסיפור גן עדן ולבריאת העולם. הכוונה היא ליצור קישור בין בריאת העולם לבריאה העתידה להתקיים על ידי בני הזוג בהולידם ילדים. המסר הוא שאלוהים ברא את העולם בשבעה ימים ומאותו רגע הועברה מלאכת הבריאה לבני האדם ולכן הולדת ילד נתפסת כהמשך הבריאה האלוהית, וזוהי החשיבות העצומה במילוי המצווה פרו ורבו. לכן, זוהי גם המטרה האמיתית לקשר נישואין, היכולת להמשיך את בריאת העולם. בית האלוהים הוא בית רוחני ולא פיזי, והמטרה היא להודות לה' על היכולת להקים בית חדש, ממש כשם שבנה עבור האדם הראשון את גן עדן. לא במקרה יש אזכור של בניה רוחנית בטקס הנישואין: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בצלמו. בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד.ברוך אתה ה' יוצר האדם". יצירת האדם ובריאתו נעשתה כמו בניית בנין חדש, אך זהו בניין נצחי לעדי עד, בניין רוחני שלא כבניין הפיזי שבונים בני הזוג. החופה מסמלת סוג של מקדש, מקום קדוש כשם שהמשכן נישא על מוטות עד להגיעו למקום הקבע בבית המקדש, ומכאן הכוח הסמלי של החופה, בהיותה רמז לבית אלוהים שכעת הזוג נכנס תחתיו ובונה בעצמו בית- מקום מקודש, רמז למשכן ה'.

בית הזוג:
קיומם של שלושת הבתים- בית אלוהים, בית לאומי ובית ההורים, מאפשרים את בניית בית הזוג בנחת ובשלמות. קיומם של בתים אלו מאפשרים לזוג סביבה מקודשת והיכולת לפתח את חייהם המשותפים. החופה מסמלת בטקס מקדש אהבה, מקום מקודש אליו יכולים להיכנס רק אלו הבאים בברית, בקשירת קשר נצחי ואוהב, האדם נכנס לחופה פעם אחת בחייו והוא יוצא ממנה שונה ממה שנכנס אליה. בחופה מתרחש השינוי המהותי בחיים- מרווק לנשוי, והיכולת להוליד ילדים לפי חוקי החברה וההלכה. במסורות ישראל נהג החתן לקדש את הכלה בטבעת עם קישוט של בית מעליה, רמז לבית שהם עומדים לבנות. מיד לאחר סיום הטקס ושבירת הכוס החתן והכלה היו עוברים לחדר ייחוד ובו היו לראשונה ברגע אינטימי, ללא אף אדם בסביבה, היה זה סמל לכך שנבנה כאן בית חדש, שבו בני הזוג כבר מנהלים חיים פרטיים, ללא התערבות המשפחה והקהילה. לאחר החתונה נהוג לקיים שבעת ימי משתה שבהם הבעל והאישה מזמינים את האורחים לביתם החדש ובשבעה ימים אלו נסגרים המעגלים הסמליים שהתחילו שנה לפני כן בעזיבה סמלית של בית ההורים, והסתיים באירוח כבעלי הבית החדש, כזוג נשוי אשר כעת עומד לחיות את חייו יחדיו, בשבעה ימים, סמל לשבעת ימי הבריאה וסמל לבריאה העתידה להתרחש אצל בני הזוג.

חלק ג': ערכי הבית:

בניית בית אינה מספיקה, יש להגדיר את ערכי הבית, אשר יהוו אידיאל לזוג יהודי. על כן החתן מקדש את הכלה באומרו "כדת משה וישראל". הכוונה היא כי ייבנה בית לפי חוקי ההלכה, אשר חלקם מופיע בשטר הכתובה אשר החתן מתחייב אליהם כלפי אישתו בזמן הטקס. החתן מבטיח לאישתו קיום של תנאים בסיסיים החשובים להישרדות החיים- לספק לה לבוש, אוכל ויחסי אישות. יחסי האישות מתווספים ללבוש ואוכל כצורך בסיסי היות והתרבות היהודית ראתה בהולדת ילדים כצורך בסיסי בקיום החברה ולכן ללא הולדת ילדים לא תהיה המשכיות לאומה. כמו כן התחייב החתן לחיות עם אישתו חיי משפחה כדרך כל הארץ. ומהי דרך כל הארץ? קיום המצוות כמובן. כלומר ערכי הבית היהודי באותה תקופה היו באחריות החתן אשר התחייב לשמור על מסגרת של סיפוק צרכים בסיסים לאישתו ולקיום חיי משפחה לפי ערכי התורה. במסורות ישראל נהגו לקבע את גג החופה עם טלית. המצווה היחידה בתורה הנוגעת ללבוש היא לבישת הציצית : "ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם" (במדבר טו, לח'). הטעם למצוות הציצית הוא להזכיר לאדם את חובתו לקיים את כל מצוות ה' ולהתקדש לו. קביעת גג החופה עם טלית מסמלת את הקשר והחובה של בני הזוג לערכי היהדות ולקיום מצוות. החופה בנויה בצורה פשוטה, כך לפחות היה נהוג פעם, באמצעות מוטות ובד המשמש כגג, כאשר המטרה היא לשדר צניעות. ולכאן מתווסף ערך נוסף בקיום בית יהודי- ערך הצניעות ומתן הכבוד ההדדי בין בני הזוג. כעת, לאחר שחשפתי את הערכים של טקס הנישואין והסמלים המבוטאים בטקס, נשאלת השאלה כיצד זוג חילוני יכול להפוך ערכים אלו למשמעותיים עבורו? ברור כי כיום התרבות השתנתה וכי בניית בית נעשית מתוך מחויבות ההדדית ושוויונית בין בני הזוג, ולכן על הזוג המעונין ליצור טקס נישואין משמעותי נותרת המשימה לכתוב ביחד ולהגדיר בעצמו מהם ערכי הבית שהם מעונינים לקדש. האם גם הם מרגישים כי זהותם קשורה לערכי הבית שלהם, של הוריהם, של היותם גרים במדינה מסוימת וחיים בעולם הזה? ואם כן, כיצד יביאו זאת לידי ביטוי בטקס הנישואין? זו אינה עבודה פשוטה, אך מי אמר שלהקים בית זה דבר קל?

מאת הרב גיא אורן


Go Back  Print  Send Page
טלפון לבירורים 052-4738983
טקסים 2004-2017 © כל הזכויות שמורות