שתפו חברים
השארו מעודכנים
     אנא הקלד/י את כתובת הדואר
     האלקטרוני שברשותך:

 שלח
מהו חדר יחוד בחתונה?
[תוצאות]

מזל טוב
מזל טוב ! - לאולגה ואבי שנישאים בטקס יהודי חילוני בקרית אתא
עורך הטקס: הרב דובי אביגור
(19/10/2017)

מזל טוב ! - לאירינה וויטלי שנישאים בטקס יהודי חילוני בקרית אתא
עורך הטקס: הרב אבי פסקל
(03/10/2017)

מזל טוב ! - לסינטיה ואריה שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(24/09/2017)

מזל טוב ! - לאולגה וחן שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(19/09/2017)

מזל טוב ! - לנטלי וייבגני שנישאים בטקס יהודי חילוני בנצרת עילית
עורך הטקס: הרב דובי אביגור
(14/09/2017)

מזל טוב ! - לאנה ואלעד שנישאים בטקס יהודי חילוני בכפר ויתקין
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(12/09/2017)

מזל טוב ! - לאנה ואלכס שנישאים בטקס יהודי חילוני בקרית אתא
עורך הטקס: יוסי שלס
(05/09/2017)

מזל טוב ! - למרינה ויאן שנישאים בטקס יהודי חילוני בחדרה
עורך הטקס: יוסי שלס
(25/08/2017)

מזל טוב ! - לסתיו ולייל שנישאים בטקס יהודי חילוני בכפר רות
עורכת הטקס: אילה שני
(11/08/2017)

מזל טוב ! - לאינה ואיליה שנישאים בטקס יהודי חילוני בקרית אתא
עורך הטקס: יוסי שלס
(03/08/2017)

מזל טוב ! - לרותם ואריאל שנישאים בטקס יהודי חילוני ביפו
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(16/08/2017)

מזל טוב ! - ליניפר ונועם שנישאים בטקס יהודי חילוני בכפר ויתקין
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(09/08/2017)

מזל טוב ! - לריטה ואיגנט שנישאים בטקס יהודי חילוני בחולון
עורך הטקס: הרב אבי פסקל
(20/07/2017)

מזל טוב ! - לחתן בר המצווה פרנקו שעורך טקס יהודי חילוני בירושלים.
עורך הטקס: הרב אפרים זדוף
(15/07/2017)

מזל טוב ! - לאמל ומידן שנישאים בטקס יהודי חילוני בגליל העליון
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(05/07/2017)

מזל טוב ! - לענבר וג'יי שנישאים בטקס יהודי חילוני בחוות אלנבי
עורך הטקס: הרב אפרים זדוף
(25/06/2017)

מזל טוב ! - לג'ואנה ודניאל שנישאים בטקס יהודי חילוני בליסבון, פורטוגל
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(17/06/2017)

מזל טוב ! - לחנה ומיקי שנישאים בטקס יהודי חילוני באשדוד
עורך הטקס: יוסי שלס
(15/06/2017)

מזל טוב ! - לחתן בר המצווה רגב שחוגג בטקס יהודי חילוני ברמת הגולן
עורך הטקס: הרב דובי אביגור
(15/06/2017)

מזל טוב ! - לדנה וגארי שנישאים בטקס יהודי חילוני ברמת הכובש
עורך הטקס: יוסי שלס
(14/06/2017)

מזל טוב ! - לאלינה וכריס שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(22/06/2017)

מזל טוב ! - לגל ומורן שנישאים בטקס יהודי חילוני בנאות קדומים
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(22/06/2017)

מזל טוב ! - לדנה וגארי שנישאים בטקס יהודי חילוני ברמת הכובש
עורך הטקס: יוסי שלס
(14/06/2017)

מזל טוב ! - לענת וגל שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורכת הטקס: אילה שני
(08/06/2017)

מזל טוב ! - ללי ודוד שנישאים בטקס יהודי חילוני בכרכור
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(03/06/2017)

מזל טוב ! - ללילך ורמקו שנישאים בטקס יהודי חילוני בשדות ים
עורכת הטקס: אילה שני
(02/06/2017)

מזל טוב ! - לאופיר ועמית שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב אבי פסקל
(02/06/2017)

מזל טוב ! - לאוהד ורעות שנישאים בטקס יהודי חילוני בפתח תקווה
עורך הטקס: יאיר ניצני
(02/06/2017)


מזל טוב ! - לחתן בר המצווה אלון שחוגג בטקס יהודי חילוני במשגב
עורך הטקס: הרב דובי אביגור
(15/06/2017)

מזל טוב ! - לאורלי וטל שנישאים בטקס יהודי חילוני בראשון לציון
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(29/05/2017)

מזל טוב ! - למירית ואיוון שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב דובי אביגור
(29/05/2017)

מזל טוב ! - למיכל ודני שנישאים בטקס יהודי חילוני בעין החורש
עורך הטקס: הרב אפרים זדוף
(26/05/2017)

מזל טוב ! - לסיני וכפיר שנישאים בטקס יהודי חילוני בתל אביב
עורך הטקס: הרב נרדי גרין
(26/05/2017)

מזל טוב ! - למרינה ואלכסיי שנישאים בטקס יהודי חילוני באשדוד
עורך הטקס: יוסי שלס
(24/05/2017)
 

חדש באתר  
מאמר חדש באתר חתונה שווה גיא אורן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר חתונה שווה גיא אורן
חתונה שווה מאמר חדש באתר
  קראו עוד
  חתונה שווה מאמר חדש באתר
מאמר חדש - קדיש חילוני חדש מרץ 2016
  קראו עוד
  מאמר חדש - קדיש חילוני חדש מרץ 2016
עורך טקסים חדש באתר יורי גולדן
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר יורי גולדן
עורך טקסים חדש באתר אנדי פאור
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר אנדי פאור
חדש - אפליקציית הרשת שלנו עלתה
  קראו עוד
  חדש - אפליקציית הרשת שלנו עלתה
עורך טקסים חדש באתר צחי בן ציון
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר צחי בן ציון
מאמר חדש באתר - על הכיפה
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר - על הכיפה
New Tkasim SmartGenie
  קראו עוד
  New Tkasim SmartGenie
עורך טקסים חדש באתר טקסים - יאיר ניצני (28.5.2013)
  קראו עוד
  עורך טקסים חדש באתר טקסים - יאיר ניצני (28.5.2013)
מאמר חדש באתר: נרותי הזעירים, מאת נעמי מעודד לחנוכה תשעג לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: נרותי הזעירים, מאת נעמי מעודד לחנוכה תשעג לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר השראה לחגי תשרי ברוח הומניסטית קובי וינר ראהש תשעג לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר השראה לחגי תשרי ברוח הומניסטית קובי וינר ראהש תשעג לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר פרשנות לברכה הרביעית משבע ברכות מאת קובי וינר 2012 לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר פרשנות לברכה הרביעית משבע ברכות מאת קובי וינר 2012 לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר מדינת ישראל עושקת את צעיריה מאת דובי אביגור יולי 2012 לקריאה ליחצו כאן
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר מדינת ישראל עושקת את צעיריה מאת דובי אביגור יולי 2012 לקריאה ליחצו כאן
מאמר חדש באתר טקס חתונה אישי מאת אילה שני
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר טקס חתונה אישי מאת אילה שני
מאמר חדש באתר חוויות מטקסי נישואין מאת אילה שני
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר חוויות מטקסי נישואין מאת אילה שני
מאמר חדש באתר אני ונשות המגילה מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר אני ונשות המגילה מאת הרב נעמי מעודד
מאמר חדש באתר גבורת נשים וחנוכה מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר גבורת נשים וחנוכה מאת הרב נעמי מעודד
תמונות מפאנל רבנים שנערך בהקהל
  קראו עוד
  תמונות מפאנל רבנים שנערך בהקהל
מאמר חדש באתר ! יום הכיפורים בשבילי הרב נעמי מעודד ספטמבר 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר ! יום הכיפורים בשבילי הרב נעמי מעודד ספטמבר 2011
מאמר חדש באתר לכבוד ט"ו באב מאת הרב נעמי מעודד
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר לכבוד ט"ו באב מאת הרב נעמי מעודד
מאמר חדש באתר: "חופה חילונית" מאת דובי אביגור מאי 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: "חופה חילונית" מאת דובי אביגור מאי 2011
מאמר חדש באתר: "חלופות עליה לבר-מצווה אנושית" מאת קובי וינר פברואר 2011
  קראו עוד
  מאמר חדש באתר: "חלופות עליה לבר-מצווה אנושית" מאת קובי וינר פברואר 2011
כתובה אנושית מאמר חדש מאת קובי וינר
  קראו עוד
  כתובה אנושית מאמר חדש מאת קובי וינר
כיצד בוחרים עורך/ת טקס - מורה נבוכים
  קראו עוד
  כיצד בוחרים עורך/ת טקס - מורה נבוכים

Tkasim App
חדשות מהעיתונות  
בית הדין הרבני ננזף 29.6.2014 Ynet
  קראו עוד
  בית הדין הרבני ננזף 29.6.2014 Ynet
כתבו עלינו במוסף של בית אביחי
  קראו עוד
  כתבו עלינו במוסף של בית אביחי
ויינשטיין נגד הרבנות בכפית מלה Ynet, 11/2/2014
  קראו עוד
  ויינשטיין נגד הרבנות בכפית מלה Ynet, 11/2/2014
גם גיור לא מספיק לחתונה nrg מאת ארי גילהר 16.6.2013
  קראו עוד
  גם גיור לא מספיק לחתונה nrg מאת ארי גילהר 16.6.2013
גירושים חד מיניים תקווה לכולם מאת צבי טריגר Ynet 4.12.2012
  קראו עוד
  גירושים חד מיניים תקווה לכולם מאת צבי טריגר Ynet 4.12.2012
פסיקה תקדימית - גירושין של הומואים "הארץ" 2.12.2012
  קראו עוד
  פסיקה תקדימית - גירושין של הומואים "הארץ" 2.12.2012
כתבו עלינו - קול אהוב וקול אהובו הארץ 19.10.2012, מאת אילן ליאור
  קראו עוד
  כתבו עלינו - קול אהוב וקול אהובו הארץ 19.10.2012, מאת אילן ליאור
כתבו עלינו - עם חופשי: 5 אלטרנטיבות לחתונה אורתודוכסית Ynet 10.7.2012
  קראו עוד
  כתבו עלינו - עם חופשי: 5 אלטרנטיבות לחתונה אורתודוכסית Ynet 10.7.2012
ברית מילה של רבני צהר Ynet 10.7.12 מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  ברית מילה של רבני צהר Ynet 10.7.12 מאת קובי נחשוני
לא יאומן כי יסופר מניעת ממזרות על ידי עדים פסולים Ynet 25/6/12
  קראו עוד
  לא יאומן כי יסופר מניעת ממזרות על ידי עדים פסולים Ynet 25/6/12
ברית דמים הארץ 14.6.12 מאת נטע אחיטוב על הטרנד החדש להימנע מעריכת ברית המילה
  קראו עוד
  ברית דמים הארץ 14.6.12 מאת נטע אחיטוב על הטרנד החדש להימנע מעריכת ברית המילה
שאתחתן בטקס אלטרנטיבי? כן, והנה 5 סיבות, Ynet 12.6.12 מאת אילה שני
  קראו עוד
  שאתחתן בטקס אלטרנטיבי? כן, והנה 5 סיבות, Ynet 12.6.12 מאת אילה שני
רבני צהר יוכלו לערוך חתונות בכל הארץ. מאת יאיר אטינגר "הארץ" 7.6.12
  קראו עוד
  רבני צהר יוכלו לערוך חתונות בכל הארץ. מאת יאיר אטינגר "הארץ"  7.6.12
השרים אישרו חתונה מגיל 18, 4.3.12 Ynet מאת אביעד גליקמן
  קראו עוד
  השרים אישרו חתונה מגיל 18,  4.3.12 Ynet מאת אביעד גליקמן
ועדה של הרבנות תבחן את ההסכם עם צהר, הארץ 16.11.2011 מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  ועדה של הרבנות תבחן את ההסכם עם צהר, הארץ 16.11.2011 מאת יאיר אטינגר
סיבוב נוסף במאבק בין הרבנות לצהר nrg 16.11.2011, מאת חיים גריידינגר
  קראו עוד
  סיבוב נוסף במאבק בין הרבנות לצהר nrg 16.11.2011, מאת חיים גריידינגר
יש הסכם הרבנות מונעת מצהר לחתן ynet 15.11.2011 מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  יש הסכם הרבנות מונעת מצהר לחתן ynet 15.11.2011 מאת קובי נחשוני
הרבנות הראשית תנסה לטרפד ההסכם עם צהר nrg 15.11.2011 מאת חיים גריידינגר
  קראו עוד
  הרבנות הראשית תנסה לטרפד ההסכם עם צהר nrg 15.11.2011 מאת חיים גריידינגר
הרבנים הראשיים עמאר ומצגר מטרפדים את ההסדר עם רבני צהר, הארץ 15.11.2011, מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  הרבנים הראשיים עמאר ומצגר מטרפדים את ההסדר עם רבני צהר, הארץ 15.11.2011, מאת יאיר אטינגר
האגדה על צהר מאת מרב מיכאלי 14.11.2011 הארץ
  קראו עוד
  האגדה על צהר מאת מרב מיכאלי 14.11.2011 הארץ
הקבוץ חילוני ההלויה דתית הארץ 11.11.2011
  קראו עוד
  הקבוץ חילוני ההלויה דתית הארץ 11.11.2011
רבני צהר הסכימו לתנאי השר המשבר בדרך לפתרון, "הארץ" 09.11.2011 מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  רבני צהר הסכימו לתנאי השר המשבר בדרך לפתרון, "הארץ" 09.11.2011 מאת יאיר אטינגר
אכלו לי שתו לי רבני צהר יוצאים לעולם מאת מיכל ברגמן בלוג יהודי כשר 8.11.2011
  קראו עוד
  אכלו לי שתו לי רבני צהר יוצאים לעולם מאת מיכל ברגמן בלוג יהודי כשר 8.11.2011
ניצחון לרבנות הראשית: מיזם החתונות של "צהר" ייסגר, הארץ 8.11.2011
  קראו עוד
  ניצחון לרבנות הראשית: מיזם החתונות של "צהר" ייסגר, הארץ 8.11.2011
חופה עוקפת רבנות הארץ 21.10.2011
  קראו עוד
  חופה עוקפת רבנות הארץ 21.10.2011
יוגדל משמעותית התקציב לקבורה חילונית, 30.8.2011, הארץ
  קראו עוד
  יוגדל משמעותית התקציב לקבורה חילונית, 30.8.2011, הארץ
ירידה במספר הנישואין האזרחיים על פי הלמ"ס, יאיר אטינגר "הארץ" 30.8.2011
  קראו עוד
  ירידה במספר הנישואין האזרחיים על פי הלמ"ס, יאיר אטינגר "הארץ" 30.8.2011
יעקב נאמן: הרבנות אשמה במשבר הגיור, Yney 30.6.2011, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
  יעקב נאמן: הרבנות אשמה במשבר הגיור, Yney 30.6.2011, מאת קובי נחשוני
ארה"ב: מדינת ניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים Ynet 25.06.2011
  קראו עוד
  ארה"ב: מדינת ניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים Ynet 25.06.2011
בג"ץ קבע: נישואי אל סלבדור תקפים nrg שמואל מיטלמן
  קראו עוד
  בג"ץ קבע: נישואי אל סלבדור תקפים nrg שמואל מיטלמן
קמפיין: רוצים חופש בחירה בנישואים, Ynet 2.5.2011
  קראו עוד
  קמפיין: רוצים חופש בחירה בנישואים, Ynet 2.5.2011
בשל הכשרות בעלי אולמות מסרבים לחתן זוגות חד מיניים, "הארץ" 13.4.2011
  קראו עוד
  בשל הכשרות בעלי אולמות מסרבים לחתן זוגות חד מיניים, "הארץ" 13.4.2011
לגזור ולשמור לל"ג בעומר - על החתונה מאת עמליה רוזנבלום, הארץ 20.3.2011
  קראו עוד
  לגזור ולשמור לל"ג בעומר - על החתונה מאת עמליה רוזנבלום, הארץ 20.3.2011
הרבנות מנחה את משרד הפנים לא להכיר בגיורים מחו"ל, "הארץ" 11.2.2011, מאת יאיר אטינגר
  קראו עוד
  הרבנות מנחה את משרד הפנים לא להכיר בגיורים מחו"ל, "הארץ" 11.2.2011, מאת יאיר אטינגר
כתבה בג'רוסלם פוסט 4.2.2011 על הזרם היהודי חילוני בישראל
  קראו עוד
  כתבה בג'רוסלם פוסט 4.2.2011 על הזרם היהודי חילוני בישראל
המחוזי קבע: סרבן גט ישלם 700 אלף ש"ח כפיצוי Ynet 31.1.2011
  קראו עוד
  המחוזי קבע: סרבן גט ישלם 700 אלף ש"ח כפיצוי Ynet 31.1.2011
שוברים את הכוס: חתונה וצרות אחרות, תומר פרסיקו nrg, 17.1.2011
  קראו עוד
  שוברים את הכוס: חתונה וצרות אחרות, תומר פרסיקו nrg, 17.1.2011
בניגוד לעמדת בג"ץ, הרבנות מרחיבה סמכויות בתיקי נישואים אזרחיים, יאיר אטינגר "הארץ", 14.1.2011
  קראו עוד
  בניגוד לעמדת בג"ץ, הרבנות מרחיבה סמכויות בתיקי נישואים אזרחיים, יאיר אטינגר "הארץ", 14.1.2011
חתונה שוויונית הלכה למעשה Ynet מאת גיא אורן
  קראו עוד
  חתונה שוויונית הלכה למעשה Ynet מאת גיא אורן
אין מדינה לאהבה, דליה נוימן יוצאת נגד תרמית ברית הזוגיות Ynet 3.11.2010
  קראו עוד
  אין מדינה לאהבה, דליה נוימן יוצאת נגד תרמית ברית הזוגיות Ynet 3.11.2010
נישאתם בקפריסין? תיפגשו ברבנות Ynet 25.10.2010
  קראו עוד
  נישאתם בקפריסין? תיפגשו ברבנות Ynet 25.10.2010
הרבנות לארוּס: תוכיח שהסבתא ניצלה בשואה Ynet 17.10.2010
  קראו עוד
  הרבנות לארוּס: תוכיח שהסבתא ניצלה בשואה Ynet 17.10.2010
יהודי עם תעודות? בראשון לציון לא מאמינים, Ynet, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 
נישואים חד-מיניים באיסלנד: גם רה"מ התחתנה, Ynet
  קראו עוד
 
הרבנות: נשלול סמכות לחופות מ"רבנים מזמרים", Ynet , מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 
דיין חיטט בסלולרי וקבע: הגיור ל ... net, מאת קובי נחשוני
  קראו עוד
 

 


 

 
 




חדש ! - נרותיי הזעירים מאמר מאת הרבה נעמי מעודד לחנוכה תשע"ג
דף הבית >> חג ומועד >> מאמרים בנושאי חג ומועד >> חדש ! - נרותיי הזעירים מאמר מאת הרבה נעמי מעודד לחנוכה תשע"ג
 
נרותי הזעירים | נעמי מעודד- רבה חילונית הומניסטית
חנוכה תשע"ג, דצמבר 2012

על הסיפור ההיסטורי של חנוכה ועל מנהגי החג, כתבתי כבר במאמרים קודמים. הפעם אני מבקשת להאיר את הנושא סביב מספר מושגים, שהפרשנות עליהם מעידה על השקפת העולם של האדם. לפיכך, מאמר קצר זה בהחלט מזמין גם אתכם להתייחסות בכתב או בעל פה..
1. איך כותבים מכבים או מקבים?
מסתבר שאפשר לכתוב גם כך וגם כך. אלא שהבחירה שלנו טעונה במשמעות. כאשר  כותבים יהודה המכבי- מתייחסים  לפן הדתי של המלחמה ביוונים. כי מה המשמעות של המילה מכבי? אלו ראשי תיבות של המלים: " מי כמוך באלים יהוה" . כאשר יהודה רצה לסחוף אחריו לוחמי דת נוספים הוא קרא במשפט זה לכולם: אחרי! כל מי שחשוב לו חופש הדת וקיום המצוות ומלחמה למען האל האחד והיחיד- יבוא אחרי..
ומה משמעות המלה מקבי?- המלה מקבת פירושה פטיש כבד או בלשון התשבצים- הלמן. מכשיר שהולם ומכה בחוזקה. הנצחונות של המקבים ביוונים העידו על המכות הכבדות אותן הנחילו עליהם. החשמונאים לחמו גם למען עצמאות מדינית, חופש ושחרור מן הכיבוש היווני. לשם כך , היה עליהם להילחם בצבא הגדול מהם מספרית ועוצמתית. ואכן כך עשו באומץ, ב
נחישות ובנטילת יוזמה. הם לא חיכו לנס או לישועה שתיפול עליהם מן השמים. (כבר היה מי שאמר- אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו...)
חופש דת הוא ערך חשוב מאד בתרבות . גם חופש מדת הוא ערך חשוב. זכותו של כל אדם לעבוד את האל/אלים אותם בחר בדרכו שלו. זכותו של אדם גם שלא להאמין באל כזה או אחר. להיות חופשי מדת ולא משועבד לחובות שהיא מטילה עליו. זה לא אומר שאין הוא  אדם מאמין.  מכל כפירה- נובעת אמונה בדבר אחר. למשל, אמונה באדם וביכולותיו, בערכי ההומניזם ועוד... חשוב לציין כי כאשר המכבים עלו לשלטון  וגברו על היוונים, הם שכחו להתייחס בסובלנות דתית כלפי אחיהם היהודים המתיוונים. מה שהם דרשו מן השלטון היווני- סובלנות וחופש דת- נשכח מהם כאשר היו צריכים להפעילם כלפי האזרחים האחרים.
עצמאות מדינית וחרותו של עם הוא ערך חשוב מאד. לעתים , המלחמה להשיגה היא הכרחית כדי לאפשר קיומו של עם. לעיתים, משום שאני חושבת שיש למצות קודם כל תהליך  מדיני, דיפלומטי, משא ומתן מתמשך ורק כאשר כלו כל הקיצין- לנקוט במלחמה. כי את הרוע והרשע- צריך להפסיק.
אך כאשר הלוחמים לעצמאות מדינית ודתית, כמו המכבים/מקבים ,לוקחים לעצמם סמכויות של שתי רשויות נפרדות- נוצרת בעיה. המקבים לא הסתפקו רק בנצחון  צבאי ובשחרור בית המקדש וטיהור המזבח. הם תבעו לעצמם גם את הכהונה הגדולה וגם את המלוכה. כלומר,  לקחו לעצמם גם את השליטה על הפן הרוחני של חיי העם וגם את השליטה על חיי המעשה, חיי היומיום.
2. בהדלקת חנוכיה- מוסיפים או מפחיתים?
בוודאי ידועה לכם המחלוקת בין בית שמאי ובין בית הלל לגבי אופן הדלקת הנרות בחנוכיה. בית שמאי טענו שביום הראשון של חנוכה צריך להדליק את כל שמונת הנרות ואחר כך , כל יום להפחית נר. בית הלל טענו שביום הראשון צריך להדליק נר אחד בחנוכיה , ואחר כך להוסיף כל יום נר.
"בית שמאי אומרים: יום ראשון מדליק שמונה - מכאן ואילך פוחת והולך; ובית הלל אומרים: יום ראשון מדליק אחת, מכאן ואילך מוסיף והולך."  
גם שמאי וגם הלל היו חכמים ידועים בזמנם, שצברו עדה של מעריצים שהלכו בדרכם. ההלכות שפסקו בתחומים שונים התקבלו על דעת אנשיהם והם חיו לאורם. כלומר, בתקופה שבה פעלו, ניתן היה לצפות בקיום מנהג הדלקת הנרות כפי שהוא התבצע , באופן שונה בבתים שונים. פה דלקה חנוכיה מלאה ביום הראשון ושם דלקה חנוכיה עם נר אחד. בתקופה זו היהדות היתה פלוראליסטית והיו בה זרמים   שונים. לימים, נקבע שההלכה כבית הלל.
מה עמד מאחורי הטיעונים השונים שלהם?  בית שמאי ראו באש הנרות  סמל לרוע בעולם ובמעשינו.  בהפחתת נר מידי יום , הם רצו, באופן סימבולי להמחיש לנו  את התפקיד שלנו בעולם. להפחית את הרוע, לזכור שרק כאשר נצמצם את הרוע וההשחתה בעולם, נקיים את מצוות זכרון חנוכה. אי אפשר שהאדם יגיע לטוב בלי לבער את הרע ולכן הדגש הוא על מוטיב "האש". (הולך ופוחת)
בית הלל, לעומתם טענו ש"מעלין בקודש".  אור הנרות מייצג את הטוב. בהוספת נר מידי  ערב לחנוכיה הדולקת, אנו מגבירים את  הטוב בעולם. בית הלל  כדרכם מקילים ומסבירים כי על ידי האור שמוסיפים מגרשים את הרע, הרבה אור דוחה חושך ולכן הדגש הוא על מוטיב "האור". (מוסיף והולך)
3. חג האורות או חג האורים?
אחד השמות הנוספים של חנוכה הוא חג האורים. הכינוי "חג האוּרִים" נזכר לראשונה בכתבי יוסף בן מתתיהו, שחי כ-200 שנה אחרי אירועי החנוכה. בן מתתיהו הכיר את המסורת של אור ונרות בחג החנוכה, אך לא הבין את משמעותה: "ונראה לי, שנתנו את הכינוי הזה (=חג האוּרִים) לחג, משום שאותה הזכות [לעבוד את אלוהינו] הופיעה בלי שקיווינו לה".. אבל מהי משמעות המלה אור? (בשורוק) במילון אבן שושן  תמצאו כי משמעותה : אש, מדורה.
כולנו יודעים כי לאש יש צדדים חיוביים וגם צדדים שליליים. מאז גילוי האש  בידי האדם הקדמון, עשתה האנושות דרך עצומה. אבל האש גם בוערת ויכולה לשרוף, להלהיט ולכלות כל חלקה טובה. כאשר אדם מדליק אש- הוא  בוודאי רוצה להתחמם לאורה, לבשל מאכל כלשהו, להרחיק את הסכנות. אבל גם לבער קוצים, להכשיר שבילים ביער וכמובן ליצור כלים  ומכשירים כדי להיטיב את חייו.  כאשר אדם מצית אש , או מעביר לפיד מאחד לשני- הוא יודע איך היא מתחילה, אבל אם לא ישגיח על האש הראשונית ויבקר את פעילותה- היא עלולה לצאת משליטה ואז להפוך להיות כלי משחית.  האש נראית למרחקים, מאיימת ומניעה לפעולה- מדליקה את נס המרד, את הכעס שמעורר לפעולה. אבל אש גם מכלה את החמצן …
המלה אור (בחולם) , לעומת זאת מסמלת את גירוש החשכה. כאשר אדם מדליק אור- הוא רואה ברור יותר את הסביבה שלו. כאשר אדם מפיץ אור- הוא  מביא את הידע, את הנאורות, את ההשכלה, את היכולת להתבונן בדברים מכל צדדיהם לאחרים. עם נר אחד , אפשר להדליק נרות רבים, והנר המקורי- לא ממש מתכלה בעקבות מעשה זה. חנוכיה שמגדילה טוב, מסייעת למי שרואה את האש או את האור לפעול.
המכבים/ המקבים הבעירו  אש על המזבח, כאשר טיהרו אותו. המכבים הציתו את אש המרד עוד במודיעין. האם ידעו לעצור לאחר הניצחון? חזלי"נו –אינם חושבים כך. כדי לא להבליט את הצד המלחמתי- צבאי -לאומי המלווה  בקנאות דתית, הם המציאו את סיפור כד השמן,  שמן הזית שתפקידו היה להאיר את מקום השכינה והרוח -הספיק לשמונה ימים...
4. נסים ונפלאות או מעשים ויוזמות?
יש מצבים מייאשים בחיים שבהם חלק מאיתנו פשוט מצפה שיקרה משהו על טבעי, נס, כדי להיחלץ מהם. הרבה מאיתנו חוו חוויות שאי אפשר היה לתת להם הסבר רציונלי ולפיכך הוגדרו כנס בפיהם. לא אדון כאן במשמעות הנס  ובהיתכנותו...  אך כאשר אנו מדברים על חנוכה, אי אפשר להימנע ממיתוס כד השמן הקטן שהיה בו מעט שמן , שבאופן פלאי, הספיק לשמונה ימים. סיפור זה על פך השמן לא מופיע במקורות המוקדמים אלא רק במקורות מאוחרים יותר. ונשאלת השאלה , מי המציא אותו ולמה? כבר אמרתי קודם, שדעתם של חכמים לא היתה נוחה, בלשון המעטה, מהתנהגותם של החשמונאים וממשיכיהם. כדי לא להבליט את הקנאות הדתית ואת הגאווה בכוח הפיזי ולקבע אותו בתרבות היהודית, הם העדיפו להמציא סיפור שמחזיר את הזכרון ההיסטורי אל האלוהים. שום דבר לא היה מצליח, לולא עזרתו של האל עם פך השמן.
שירו של זאב, דווקא אומר ההיפך : "נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו"... כאשר מתאר זאב את רצונם של הציונים הראשונים  בעצמאות ובחירות מדינית, הם לא חיכו לישועת ה'. הם לא האמינו בה. הם לקחו אחריות, נקטו יוזמה ופעלו בעוז , בנחישות באומץ ובהתמדה, תוך תשלום מחירים כבדים- עד אשר השיגו את המטרה. מאד דומה למה שעשו המקבים המאמינים בה'. גם הם העזו ומרדו בכוח כיבוש גדול  וחזק מהם, כי הגיעו מים עד נפש. "איפה הם המקבים?" שאלו הביל"ויים בשנת תרמ"ב (1882) וקראו: "קום תקום יהודה!" הציונים החלוצים הזדהו עם מאבקם הלאומי של החשמונאים ועם ניצחונם הצבאי, וביקשו להוכיח "כמו המקבים בשעתם... כי בעורקינו עוד זורם דם גיבורינו הקדומים".  מסתבר, שכאשר עם נחוש לחתור לעצמאות מדינית- הוא ימצא את הדרך ואת המשאבים. זה בוודאי לא יהיה מעשה של נסים.

 
 מאת נעמי מעודד- רבה חילונית הומניסטית


מאת הרב נרדי גרין

 

טלפון לבירורים 052-4738983
טקסים 2004-2017 © כל הזכויות שמורות